Στη σύγχρονη εποχή, οι επισκέπτες των ξενοδοχείων συχνά έρχονται αντιμέτωποι με ένα εντυπωσιακό θέαμα: ρομπότ που λειτουργούν σε διάφορα τμήματα του καταλύματος. Αυτή η τεχνολογική πρόοδος, η οποία επιταχύνθηκε από την πανδημία του κορωνοϊού, έχει αναμφίβολα αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας της φιλοξενίας και της εστίασης. Προτεραιότητα της αρχικής ιδέας ήταν να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα, να μειώσει το κόστος εργασίας και να προσφέρει καινοτόμες εμπειρίες στους επισκέπτες, διασφαλίζοντας συγχρόνως ασφάλεια και υγιεινή. Ωστόσο, η απρόσωπη εξυπηρέτηση που προσφέρουν τα ρομπότ σε αυτό τον τομέα μπορεί να στερεί τους επισκέπτες από τη σημαντική ανθρώπινη επαφή και την αυθόρμητη ζεστασιά που χαρακτηρίζει την πραγματική φιλοξενία
Παράλληλα, τα ρομπότ μπορεί να αντιμετωπίσουν προβλήματα και να αποτύχουν σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα και εργασίες, καθώς η λειτουργία μιας επιχείρησης φιλοξενίας είναι περίπλοκη. Παραδείγματος χάριν, σε ένα εστιατόριο στην Κίνα, η χρήση σερβιτόρων ρομπότ προκάλεσε πολλά προβλήματα και τελικά απέτυχε. Ακόμη και το γνωστό Henn-na Hotel, γνωστό και ως ξενοδοχείο ρομπότ, αναγκάστηκε να “απολύσει” 243 ρομπότ λόγω παραπόνων των επισκεπτών. Αυτά τα παραδείγματα αποδεικνύουν ότι η χρήση των ρομπότ στη φιλοξενία δεν είναι απολύτως αξιόπιστη ή βιώσιμη λύση
Παρόλα αυτά, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι η τεχνολογία έχει ήδη επιφέρει αλλαγές στον κλάδο της φιλοξενίας. Εφαρμογές για έξυπνες συσκευές που παρέχουν αυτεξούσιες υπηρεσίες γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς. Μέσω αυτών των εφαρμογών, οι επισκέπτες μπορούν να κάνουν κρατήσεις, να προγραμματίζουν τις εξορμήσεις τους και να απολαμβάνουν εξατομικευμένες εμπειρίες. Με την χρήση αυτών των εφαρμογών, οι επισκέπτες μπορούν επίσης να φτάνουν απευθείας στα δωμάτιά τους και να αποφεύγουν τις μακρές ουρές στην ρεσεψιόν. Ωστόσο, ακόμη και με την πρόοδο αυτή, οι επισκέπτες εξακολουθούν να επιζητούν την ανθρώπινη επαφή και την προσωπική προσέγγιση από τους υπαλλήλους, όταν είναι έτοιμοι να χαλαρώσουν
Η διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την επιτυχή υιοθέτηση της τεχνολογίας αυτής από τους πελάτες είναι κρίσιμη. Υπάρχει η γνώση ότι οι επαγγελματίες ταξιδιώτες είναι περισσότερο πρόθυμοι να αποδεχτούν την τεχνολογία αυτοεξυπηρέτησης, ενώ οι ταξιδιώτες γενικότερα αξιολογούν υψηλότερα τις τεχνολογικές εφαρμογές στον τομέα των αεροπορικών εταιρειών σε σχέση με τον κλάδο της φιλοξενίας. Παρ’ όλα αυτά, οι ειδικοί προβλέπουν ότι οι εφαρμογές μέσω έξυπνων συσκευών θα κυριαρχήσουν στα ξενοδοχεία μέχρι το 2030. Αυτή η τεχνολογική πρόοδος θα διευκολύνει τους επισκέπτες στις εκμεταλλεύσεις τους, αλλά παράλληλα θα διατηρήσει τη σημαντική ανθρώπινη επαφή που οι επισκέπτες αναζητούν
Σε γενικές γραμμές, οι ρομπότ δεν θα καταφέρουν να αντικαταστήσουν πλήρως το ανθρώπινο στοιχείο στον κλάδο της φιλοξενίας. Ενώ η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, η πραγματική φιλοξενία περιλαμβάνει επαφή, ενσυναίσθηση και τη μοιρασιά μικρών ιστοριών. Οι επισκέπτες επιζητούν μια τοπική εμπειρία που θα τους μείνει αξέχαστη και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της προσωπικής φροντίδας των ανθρώπων. Εφαρμογές και ρομπότ μπορούν να διευκολύνουν κάποιες διαδικασίες, αλλά το άνθρωπο παραμένει το αναντικατάστατο στοιχείο στον κλάδο της φιλοξενίας.
Πηγή